Monday, December 28, 2009

jendela hati dengan tirainya..

Salam Tahun Baru
semoga tahun 1431H dan 2010 membawa seribu makna dan hikmat dalam hidup ini..

perjalanan yg berliku masih panjang untuk diharungi oleh setiap insan yg masih mampu menghirup udara dalam dunia ini. yg pergi meninggalkan kita tu biarlah mrk dgn alam baru mrk. yg masih hidup perlu meneruskan perjuangan hidup sebagai khalifah di atas muka bumi ALLAH ni. hny doa yg dapat mengiringi mrk. semoga dicucuri rahmat roh2 mrk. aminn..

kesempatan yg dilalui semasa menghabiskan masa cuti sem membawa bnyk makna yg mewarnai hdup ini. bnyk pristiwa n kenangan yg ditempuhi dgn prsaan suka duka tawa riang. yg jauh didekatkan dan yg dekat dirapatkan. silaturrahim yg trjalin prlu diperkemaskan untuk mengutuhkan semula ikatan yg telah terjalin. kadangkala kenangan dan peristiwa yg trjadi selama menempuhi dugaan hdup ni membuatkanya sering terfikir disebalik sesuatu yg terjadi. mungkin ada hikmat dan nikmat disebaliknya yg tak pasti ketahuannya.

jendela baru yg baru sahaja membuka tirainya akan menyaksikan sinar mentari yg akan menyinari ruang2 yg terbentang luas. sinar2 inilah yg membantu si buta dan si bisu untuk berjalan di jalan yg berlopak, berlubang dan bengkang bengkok. tangan yg di atas memimpin tangan untuk melancarkan perjalanan walaupun tangan yg di bawah enggan menghulurkannya.

untuk peringatan buat kalian yg membuka lembaran baru untuk hati dan iman yg cekal hadapi dugaan yg melanda.

"barang siapa yg hafal tujuh khalimat,ia terpandang mulia di sisi ALLAH dan MALAIKAT serta diampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak busa(buih laut)"

mengucap BISMILLAH pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

mengucap ALHAMDULILLAH pada setiap selesai melakukan sesuatu

mengucap ASTAGFIRULLAH jika lidah terucap perkataan yg tidak patut

mengucap INSYA ALLAH jika merencanakan berbuat sesuatu di hari kelak

mengucapkan LA HAULA WALA KUWAATA ILLA BILLAH jika menghadapi sesuatu yg tak disukai dan tak diingini

mengucap INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJIUN jika menghadapi dan menerima mushibah

mengucap LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULLAH sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.


1 comment: