Saturday, August 14, 2010

Permulaan bulan Ramadhan

assalamualaikum...

alhamdulillah syukurnya pada ALLAH swt kerana dapat jua aku meluangkan secebis masa untuk mencoret serba sedikit dalam blog yang telah lama ku tinggalkan ini. mungkin kesempatan masa yang membataskan jari-jari ini untuk menaip patah kata. mngkin di lain hari memerlukan perancangan masa yang lebih baik selari dengan perancangan sebuah perjalanan satu kehidupan.

Pejam celik akhirnya kita kembali sekali lagi di bulan Ramadhan yang mempunyai infiniti kenikmatan dan keberkatannya. lantaran itu kesempatan dan peluang yang ada amat sesuai untuk membaiki dan mentarbiahkan diri yang serba kekurangan. amalan kurang tetapi dosa terlalu banyak rasanya menimpa pada diri ini. harapnya Ramadhan kali ini memberi makna yang mendalam dalam mengutuhkan keimanan diri ini.

Rezeki dalam bulan ini amat murah sekali. ke mana saja kaki ada saja rezeki yang terhidang. yang hafiz al-quran dapat mengimani jemaah untuk solat tarawih, peniaga pula dapat menambahkan pendapatan hariannya, pelajar pula dapat meringankan pembelanjaan harian dengan menghadiri majlis berbuka di surau atau di masjid. di pulau pinang ini boleh dikatakan hampir semua masjid dan surau mengadakan majlis berbuka puasa. ramai sungguh dermawan di bumi mutiara ini. tempat yang selalu aku kungjungi adalah di masjid negeri pulau pinang. setiap hari ada majlis berbuka dan bersahur. yang penting adalah morehnya selepas tarawih rakaat yang ke 8. klu ada rezeki dapat la merasa pelbagai jenis kuih-muih. selain itu surau al-falah ditempat aku belajar ada juga mengadakan majlis berbuka seperti kebiasaannya. tapi pada kali ini meriah sedikit dengan bertambahnya bilangan pelajarnya sehingga pihak pengurusan menempah khemah. yang akhwat berbuka di atas manakala ikhwan di bawah khemah. makanan pula dimasak sendiri oleh warga IPGKPP sendiri. sama-sama bergotong-royong mengupas bawang,mengoreng,membasuh dan menyiapkan tempat berbuka. aku menjegak selepas waktu asar kebiasaanya. maklumlah balik kelas terus cari tilam..:)

pengalaman bertarawih ada manisnya juga. hari pertama hingga ke-3 di masjid negeri. hari yang ketiga pengalaman yang tidak dapat dilupakan. balik dalam keadaan hujan lebat. sakit muka ni menahan titisan besar air hujan. dah la tidak pakai topi keledar. hanya pakai kopiah dan serban ja. teringat masa kecil bermain hujan tetapi kali ini main hujan di waktu malam. kalau ummi aku ada masa ni mesti membebel atau 'mengepek' sampai penuh empat bakul. hari ke-4 di surau al-gajus sebab hujan lebat beserta kilat dan petir. tak dapat kuar ke mana-mana.

blok gajus jadi sunyi sepi hujung minggu ini. ramai yang balik berpuasa di kampung bersama keluarga. tinggal beberapa kerat je asal jauh. jauh sangat ke kelantan tu.huhu. aku tidak balik sebab ingin menyiapkan tugasan yang berlambak-lambak aku tidak selesaikan lagi. asyik ketinggalan dalam kelas. insyallah kalau tiada aral melintang aku akan balik dengan DBJ pada 4 hb 9 dimana kami semua mula bercuti. dpat juga berpuasa di rumah. kali ini IPGKPP membenarkan permohonan cuti dilanjutkan sampai 19 hb 9.. 2 minggu aku bercuti di rumah.

p/s: Selamat Menyambut Ramadhan Dan Berpuasa kepada semua yang berada luar atau dalam negara..semoga dapat menempuhi ujian ramadhan kali ini dengan tabah dan redha..:)



Bunga rasmi MALAYSIA
sempena sambutan hari KEMERDEKAAN KE-53

No comments:

Post a Comment